Over onze missie, MVO &
en de samenwerking met goede doelen

Reduce - Reuse - Retulp

Om de plastic soep bij de bron aan te pakken en het aantal plastic flesjes terug te dringen inspireren wij om een aantrekkelijke herbruikbare drinkfles te gebruiken. De consument zal zijn gewoonte om wegwerp flesjes aan te schaffen afleren. Retulp is in 2014 opgericht om deze missie uit te voeren. Neem je eigen fles mee want éénmalig is schandalig! Door Retulp drinkflessen te gebruiken zorg je ervoor dat de enorme berg aan plastic afval niet nog groter wordt.

For yourself

VOOR JEZELF  – een hippe, handige en herbruikbare fles

De drinkflessen van het Nederlandse merk Retulp zijn vervaardigd van deels gerecycled roest vrij staal. Vanaf vijftig stuks zijn ze tevens bedrukt met een eigen logo of tekst verkrijgbaar. De thermosflessen en bidons zijn stijlvol vorm gegeven en in diverse mooie tijdloze kleuren te verkrijgen. Een bijdrage leveren aan een schoner milieu kan dus ook in stijl. Alle flessen, thermosbekers en bidons zijn voedselveilig en BPA-vrij.

For another

VOOR EEN ANDER – drinkwater donatie

Bij aankoop van een Retulp fles zorg je er voor dat er iemand elders met je meedrinkt. In 2018 heeft Retulp er voor gezorgd dat er 14 miljoen liter schoon drinkwater is gedoneerd aan mensen in Afrika en Indonesië. In 2019 maar liefst 21 miljoen liter en in 2020 gaan we voor de 26 miljoen liter water. De donaties worden onder controle van Aqua for All geïnvesteerd in waterprojecten die worden uitgevoerd door: Amref Flying Doctors, Het Rode Kruis, Simavi en World Vision.

VOOR DE PLANEET – no excuse for single use

Behalve voor jezelf, een ander zijn onze flessen natuurlijk voor goed voor de planeet. De enige manier om de al maar toenemende berg wegwerp flesjes, bekertjes en blikjes echt tegen te gaan is om je eigen hervulbare fles te gebruiken. Voorkomen is veel en veel beter dan recyclen. Met onze milieuvriendelijke drinkflessen kun je een duurzame boodschap verspreiden en maak je een duidelijk statement om plastic afval te voorkomen. Waarom hergebruik stimuleren: https://retulp.nl/plastic-soep/

De kernwaarden en gezichten van Retulp

Wij worden gedreven door liefde voor onze blauwgroene planeet. We willen mens en milieu beschermen tegen vervuiling door single-use plastics. Vol energie richten we ons op resultaat: Om de plastic soep bij de bron aan te pakken en single-use plastics terug te dringen inspireren wij met aantrekkelijke herbruikbare alternatieven. In ons werk laten we ons leiden door de volgende kernwaarden.

Betrouwbaar

Wij leggen afspraken vast en komen onze afspraken na.

Betrokken

Wij laten merken dat we blij zijn met onze belangrijkste partners en geven ze veel aandacht.

Innovatief

Wij zijn vooruitstrevend en niet bang om fouten te maken.

Milieubewust

Wij streven naar een wereld met minder afval.

In de Guilty Plastic Pleasures biechten Retulpers op welke wegwerpplastic zij nog gebruiken waar ze weten dat een alternatief voor is. Retulp gelooft in een wereld zonder wegwerpplastic en biedt daar alternatieven voor, toch maken ook zij zich wel eens ‘schuldig’ aan wegwerpplastic. Het hoeft niet te betekenen dat, wanneer je één duurzaam alternatief gebruikt, je helemaal zonder plastic hoeft te gaan leven. Zet een kleine stap in de juiste richting!

Wegwerpcultuur en plastic-schijnoplossingen

Als we de plastic-crisis willen oplossen moeten we af van de wegwerpcultuur. Toch houden bedrijven met plastic-schijnoplossingen deze cultuur in stand. De echte oplossing zijn verpakkingen die hervulbaar of herbruikbaar zijn. Reclycling, Bio plastics en Papier ipv plastic zijn schijnoplossingen.

Veel bedrijven komen met schijnoplossingen, zodat ze door kunnen gaan met ‘business as usual’.

Lees meer over schijnoplossingen en wat moet er dan wel gebeuren

Schijnoplossing: Recycling

Bedrijven en overheden stampen recycling bij ons erin als DE oplossing. Een deel van het plastic afval dat burgers gescheiden inzamelen, komt terecht in landen als Maleisië of kan – zelfs binnen de EU – terechtkomen op illegale stortplaatsen. Van recycling is nauwelijks sprake. Sinds China in 2018 de poorten sloot voor de import van afvalplastic, stapelen de problemen rond hergebruik zich op. De belangrijkste oorzaken: de hoeveelheid afvalplastic blijft toenemen, er is te weinig recyclingcapaciteit en er is geen controle op de handel.  Plastic verdwijnt daardoor voor het overgrote deel op stortplaatsen of in het milieu. Dat iets recyclebaar is, betekend niet dat het ook gerecycled wordt. Meer dan 90% van al het geproduceerde plastic is nooit gerecycled. Als plastic wel gerecycled wordt, wordt het meestal ‘gedowncycled’. Het wordt steeds omgezet in een product van lagere kwaliteit, totdat het alsnog in de verbrandingsoven verdwijnt.

Schijnoplossing: Papier

McDonalds die zijn plastic rietjes vervangt door papieren rietjes, kledingwinkels die je een papieren tas meegeven in plaats van een plastic tas; steeds meer bedrijven vervangen hun plastic wegwerpproducten door papier. Er is lang niet voldoende gerecycled papier om aan de enorme vraag te voldoen. En dus wordt er wereldwijd enorm veel bos gekapt voor de productie van verpakkingen, tissues en toiletpapier. Als bedrijven hun verpakkingen van plastic gaan vervangen door papier, dan zal de druk op onze bossen nog verder toenemen.

Schijnoplossing: Bioplastic

Denk aan de knisperende zakjes om de biologische paprika waarop staat dat het composteerbaar is, of de ‘plant bottle’ van Coca-Cola. Maar wat is bioplastic nou eigenlijk? Bioplastic zijn plastics gemaakt van natuurlijke grondstoffen, zoals maïs, terwijl ‘gewoon’ plastic gemaakt is van olie. En sommige van die bioplastics zijn composteerbaar. Maar zelfs composteerbaar bioplastic breekt alleen maar af onder de juiste (industriële) omstandigheden. In de natuur gedraagt bioplastic zich net zo als ‘gewoon plastic’. Een schildpad stikt er net zo goed in.

Wat moet er dan wel gebeuren?

Het onderliggende probleem is onze wegwerpcultuur. We gebruiken een plastic verpakkingen enkele seconden, terwijl het gemaakt is om honderden jaren te blijven bestaan. Als we dit probleem echt willen oplossen, moeten we anders gaan kijken naar hoe we producten aangeleverd krijgen en gebruiken. Bedrijven spelen hierin een cruciale rol. Zij houden de wegwerpcultuur in stand door in te zetten op bovenstaande schijnoplossingen. Terwijl de echte oplossing voor handen ligt; verpakkingen die hervulbaar of herbruikbaar zijn.

Wat kun jij doen om wegwerp plastic te verminderen en de plastic soup tegen te gaan?

Ondersteun net als Retulp een van onderstaande geweldige initiatieven om iets te doen tegen de enorm toenemende berg afvalplastic. Ook kun je zelf eenvoudig actie ondernemen tegen wegwerpplastic.

Als consument kunnen we snel en simpel dit probleem aanpakken. Samen kunnen we veranderen en het verschil maken! Wij delen graag een aantal tips met jou:

  • Deel wat je weet over de gevaren van plastic afval met je vrienden en via je sociale netwerken.
  • Koop geen bronwater uit flessen maar drink kraanwater,
  • Gebruik als alternatief voor je dagelijkse koffie, thee en lunch, herbruikbare waterflessen, drinkmokken, borden en bestek.
  • Neem je eigen boodschappentas mee wanneer je gaat winkelen.
  • Gebruik geen cosmeticaproducten die microbeads bevatten. Microbeads zijn microscopisch kleine stukjes plastic die gebruikt worden in sommige cosmetische producten als scrubs, zonnebrand en shampoo.
  • Laat zwerfvuil niet liggen, ook als jij niet diegene bent die het plastic afval op straat heeft achtergelaten.
  • Bezoek ook eens de lokale markt in plaats van de supermarkt. Op markten kunnen je producten kopen die niet verpakt zijn.

Ideeën en inspiratie voor bedrukte duurzame drinkflessen en thermosbekers

“Fantastische vormgeving! De fles ligt goed in de hand en koffie blijft goed warm.”

Marga LamersBedrijf: Van Bamboe

“De missie van Retulp is natuurlijk fantastisch, en hun producten al helemaal! De service van Retulp, het contact, niemand zal teleurgesteld zijn!”

Mirjam Horstmeier Bedrijf: Oxfam Novib

“Vanuit Retulp hebben we bericht gehad dat we samen met hen inmiddels 900.000 liter water hebben gedoneerd aan mensen in nood. Dank voor deze mooie samenwerking!”

Claartje VisserBedrijf: Mensely

“Kwalitatief goede producten van een bedrijf met een heldere en maatschappelijke visie!”

Michiel van der NeutBedrijf: Radisson Blu Hotel Amsterdam Airport

“Super mooi Nederlands product met heldere ambitie: plastic flessen terugdringen en drinkwater teruggeven. Het begint altijd met 1 stap in de goede richting en ik vind dat Retulp grote stappen maakt. Daarnaast top service en kwalitatief product dus ik ben erg tevreden!”

Sabine SwinkelsBedrijf: Rethinking Group

“De missie van Retulp gecombineerd met het mooie design van de flessen zijn een geweldig geschenk voor ons als bedrijf. De missies van onze helden (bedrijven) sluiten aan en dat zorgt voor enthousiaste reacties bij de ontvangers :-)”

Patrick, Jeron & FreekBedrijf: Creating Heroes

“Retulp past goed in ons assortiment, de themosfles is van hoogwaardige kwaliteit en de uitstraling past bij ons bedrijf.”

Margreet MettingBedrijf: Wadapartja

“We hebben de supermooie thermosflessen van Retulp met een mooie Grasnapolsky opdruk verkocht bij de merchandise van het festival. Zo kon ons publiek op een duurzame manier hun koffie drinken tijdens het evenement en hebben ze een supermooi en duurzaam aandenken aan het festival, iets waarmee we graag worden geassocieerd. Het contact met Retulp verliep erg soepel en het product werd supersnel geleverd.”

Mariska BerrevoetsBedrijf: Stichting Grasnapolsky Festivals

“Retulp staat voor mij voor kwaliteit, originaliteit en duurzaamheid.”

Lonneke van SoestBedrijf: Cocosoft

“Win-win situatie: het kunnen bijdragen aan mission indisposable was voor ons even zo belangrijk als onze medewerkers blij maken met een prachtig product!”

Ellis Swinkels-HendriksBedrijf: Foenix Kringloop en reintegratie

“Met Retulp als onderdeel van ons kerstpakket voor de medewerkers hebben we niet alleen de medewerkers beloond met een mooie beker, maar ook nog – heel belangrijk – bijgedragen aan schoon drinkwater.”

Astrid van Rooij Bedrijf: Heerlijkheid Mariënwaerdt

“Het initiatief van Retulp voor een duurzaam product en het doneren van water aan derdewereldlanden was voor Compagnon aanleiding om het product af te nemen. Onze ervaring tot nu toe is zeer positief en willen in de toekomst de drinkflessen blijven afnemen.”

Marius Wiegers Bedrijf: Compagnon

“Mooi product. Fijn persoonlijk contact, flexibel en denken graag met je mee.”

Rosanne WolffBedrijf: Franke