Een festivalbezoeker drinkt gemiddeld 5 tot 10 drankjes per dag. Tel daar tienduizenden bezoekers bij op en je snapt hoeveel plastic er doorheen gaat. Gelukkig zijn er nu oplossingen zoals herbruikbare bekers, die na gebruik worden ingezameld, afgewassen en opnieuw ingezet.
En ja, het werkt. Minder afval op de grond, schonere terreinen en een flinke vermindering van plastic afval.
Het gekraak van plasticbekertjes onder je voeten wordt tegenwoordig als doodnormaal gezien op festivals. Na afloop blijven bergen plastic flesjes, bekers en servies achter. Inmiddels wordt er veel geprobeerd om festivals duurzaam te organiseren. Zo wordt geprobeerd afval te verminderen en dit na afloop beter te recyclen.
“Onze nieuwe RPET-bekers zijn als karma: het achtervolgt je! Wellicht heb je ‘m volgend jaar op de Zwarte Cross namelijk weer in je hand. Maar dan de nieuwe, gerecyclede versie. Onze logoloze RPET-bekers worden namelijk ingezameld en verwerkt tot o.a. nieuwe bekers. Al onze drankenpartners werken hieraan mee en stappen af van het logo-gebruik, omdat bekers met inkt niet gerecycled kunnen worden tot nieuwe beker.” Daarnaast moet deze beker in de juiste afvalbak gegooid worden en niet op de grond om goed te kunnen recyclen.
Festival de Zwarte Cross en andere festivals zoals onder andere Lowlands, Awakenings, Vierdaagsefeesten, Mysteryland en Loveland hebben zich aangesloten bij de ‘Plastic Promise’ om samen hergebruik te bevorderen en plastic bekers hoogwaardig te recyclen.
Bij Retulp zijn we groot voorstander van minder single-use plastic op festivals. Met duurzame oplossingen zoals herbruikbare flessen en bekers zorgen we ervoor dat er minder plastic afval ontstaat én dat bezoekers een praktisch aandenken hebben.
Wil je als festivalorganisatie bijdragen aan een plasticvrij evenement? Kijk dan eens naar de mogelijkheden voor herbruikbare drinkware. Het is een kleine verandering met grote impact.
👉Bekijk onze duurzame producten voor evenementen👉 Lees meer over Mission Indisposable
Meer informatie over: Zwarte Cross en logoloze RPET-beker Campagne Plastic Promise ‘Never Give Up On Your Cup‘.