Retulp thermosflessen

Retulp: duurzame drinkfles doneert miljoenen liters water (interview)

Retulp thermosflessen

“Geïnspireerd door The Ocean Cleanup van Boyan Slat gaat Richard Gabriël de strijd aan tegen plastic: de herbruikbare drink- en thermosflessen van Retulp voorkomen de overproductie van petflessen: “Meer afvalbakken neerzetten? Daarmee maak je het probleem alleen maar groter.”

Met nieuwe klanten als Ekoplaza en Bever was 2017 een goed jaar voor Richard Gabriël. Zijn drie jaar oude merk Retulp, ook bekend onder de naam Tulper, is een milieubewust alternatief voor wegwerpflesjes, blikjes en bekertjes. “We vervaardigen onze bidons op een milieuvriendelijke wijze in Nederland. De bidons zijn volledig veilig voor voedsel,  bio-based én worden ze bedrukt met plantaardige inkt. De thermosflessen en waterflessen zijn gemaakt van duurzaam roestvrij staal wat goed recyclebaar is en ze zijn gedeeltelijk van gerecyceld RVS gemaakt.

Op dit moment verkopen onze nieuwe Tumbler thermosbekers het beste. Deze Tumblers bedrukken we veel voor bedrijven als relatiegeschenk en worden daarnaast zonder extra bedrukking verkocht bij o.a. BOL.com. En mooi om te noemen: via onze partner MadeBlue hebben we het afgelopen jaar 12 miljoen liter schoon drinkwater gedoneerd aan derdewereldlanden. Maar daar houdt het niet op: ons doel is om elk jaar te verdubbelen qua verkopen en impact.”

Retulp thermosflessen

v.l.n.r. de ReTulp Mocca Brown drinkfles, de Bamboe Thermosbeker en de tumbler Thermosbeker in de kleur Coffee Brown

Impact
“In het begin ontwikkelden we vooral bio-based producten, zoals bidons van rietsuiker. Daar richten we ons nu minder op, simpelweg omdat we merken dat dergelijk materiaal te weinig meerwaarde heeft. Ons doel is om plastic afval voorkomen en te zorgen dat het product lang meegaat. Dat is hoe wij impact hebben. Een product waar we op dit moment mee bezig zijn is een grotere of bredere versie van de tumbler-thermosbeker. Zo kan de fles beter voor lunchproducten gebruikt worden, bijvoorbeeld om salades koud te houden of een maaltijd juist warm te houden.” Dat zal een hoop wegwerpverpakkingen besparen!

Sparen
Hoewel Retulp een pijlsnelle groei heeft doorgemaakt, is het starten van een bedrijf geen eenvoudige opgave. “Sommige ondernemers gaan direct op zoek naar financiering, een tijdrovende en onzekere bezigheid. Ik begin liever op kleinere schaal en leer al doende. De opstartfase heeft mij 10.000 euro gekost, dat is nog enigszins te doen. Toekomstige ondernemers zou ik aanraden om met een goed gevulde spaarpot te beginnen, bijvoorbeeld door eerst een paar jaar voor een baas te werken.”

Retulp bamboe thermosfles

In veel van de Retulp flessen zit een handig theefilter

Concurrentie
“Er wordt mij vaak gevraagd of Dopper onze grootste concurrent is, maar zo zie ik het niet. We hebben ongeveer dezelfde missie en dankzij Dopper is de fles van een geitenwollen product naar een hip fashionable item getransformeerd. Het is wat mij betreft geen concurrent, maar een goede concullega. Ik heb wel gemerkt dat goede doelen en sociale ondernemingen elkaar écht als concurrent zien. Ook in de wandelgangen hoor ik het veel: goede doelen praten niet altijd even leuk over elkaar. Het is net de kerk: je gelooft allemaal in God, maar elke geloof vindt wat van andere geloofsovertuigingen.

Afval
“Ik irriteer me rot aan hoe er met afval wordt omgegaan in organisaties. Veelal is het enkele antwoord wat ze hebben op vragen over afvalvermindering dat ze ‘bezig gaan met recyclen.’ Meer kunnen ze niet bedenken, er is zo weinig initiatief voor afvalvermindering. Zo gaf één school als oplossing om meer afvalbakken neer te zetten. Daarmee maak je het probleem enkel groter, minder afvalbakken zou beter werken. Andere slechte voorbeelden? De hoeveelheid automaten met frisdrank of de verkoop van spa blauw – zet gewoon een kraan neer.”

Retulp thermosflessen

Downcycling
“In Nederland wordt er vanuit de verpakkingsindustrie gelobbyd voor het aanprijzen van recycling. Echter: slechts 7 procent van het plastic wordt daadwerkelijk gerecycled en van die zeven procent is het niet re- maar downcycling. Dit komt deels omdat er zoveel verschillende soorten plastic zijn. Het plastic wordt geen nieuwe fles, maar bijvoorbeeld een hectometerpaaltje. Het is moeilijk om mensen ervan te overtuigen dat recyclen niet of nauwelijks de oplossing is. Voorkomen is beter dan genezen. Ergo: voorkomen is beter dan recyclen.”

“Het is een kwestie van tijd. Op een gegeven moment zijn de grondstoffen op of is het probleem veel groter en dan moet het wel. Ik hoop alleen dat dat niet te laat komt…”

Retulp
“Retulp is nu net wat ouder dan drie jaar en gaat daarmee een groeifase in. Daarmee verandert mijn rol: waar ik nu veelal allerlei zzp’ers en leveranciers aanstuur, wil ik mij meer gaan richten op de impact van Retulp. Een ander zal de rol van ‘manager’ kunnen overnemen, waardoor ik mij kan richten op de doorontwikkeling van onze refill to fulfill initiatieven. Consumenten moeten meer beloond worden voor het meenemen van hun eigen thermosbeker, bijv. door korting of een dubbele portie koffie/thee. Daar wil ik vol op gaan inzetten!”

Hulp
“Vanaf het eerste jaar heeft Retulp actief samengewerkt met hogescholen om studenten te laten meedenken en mogelijkheden te kunnen onderzoeken. Het was eigenlijk helemaal niet moeilijk om binnen te komen, scholen zoeken veel voorbeelden van startende ondernemers, zeker binnen circulaire duurzaamheid. Goede opdrachten hebben ze graag. Maar, ik moet zeggen: je moet er niet teveel van verwachten. Een groot deel van de tijd gaat naar het formuleren van de opdracht en daardoor is het onderzoek zelf redelijk beperkt. Zorg dus dat je niet afhankelijk bent van zo’n hogeschool, maar zie het als een goede extra.

Waar ik nu hulp bij kan gebruiken? Ik zou heel graag mensen tegenkomen met ervaring in het runnen van een groothandel of bedrijf in relatiegeschenken: dat soort contacten zouden Retulp kunnen helpen bloeien, zeker als ze in omgeving Apeldoorn wonen.”

Oordeel
Wij van Goedvoordewereld hebben verschillende flessen getest en zijn enorm te spreken over de materiaalkeuze, de vormgeving van de flessen én natuurlijk de duurzaamheidsfactor. Er zijn verschillende Retulp flessen beschikbaar. In onderstaande foto zie je v.l.n.r. de ReTulp Mocca Brown drinkfles – los te koop voor € 14,99, de Bamboe Thermosbeker (incl. theefilter bovenin), los te koop voor €29,95 en de nieuwe tumbler Thermosbeker in de kleur Coffee Brown, welke los te koop is voor €14,95. Of bekijk hier alle producten van Tulper op bol.com >

Onze favoriet? De bamboe-variant, natuurlijk!

Retulp bamboe thermosfles

De slogan van ReTulp: refill to fulfill

 



NB: Alle foto’s in dit artikel zijn gemaakt door GoedvoordeWereld.nl en mogen in geen geval zonder toestemming gekopieerd worden. Voor dit artikel hebben wij de flessen van Retulp gratis ontvangen, maar verder is dit artikel niet gesponsord.

Bron (origineel artikel): goedvoordewereld.nl

Ideeën en inspiratie voor bedrukte duurzame drinkflessen en thermosbekers

“Fantastische vormgeving! De fles ligt goed in de hand en koffie blijft goed warm.”

Marga LamersBedrijf: Van Bamboe

“De missie van Retulp is natuurlijk fantastisch, en hun producten al helemaal! De service van Retulp, het contact, niemand zal teleurgesteld zijn!”

Mirjam Horstmeier Bedrijf: Oxfam Novib

“Vanuit Retulp hebben we bericht gehad dat we samen met hen inmiddels 900.000 liter water hebben gedoneerd aan mensen in nood. Dank voor deze mooie samenwerking!”

Claartje VisserBedrijf: Mensely

“Kwalitatief goede producten van een bedrijf met een heldere en maatschappelijke visie!”

Michiel van der NeutBedrijf: Radisson Blu Hotel Amsterdam Airport

“Super mooi Nederlands product met heldere ambitie: plastic flessen terugdringen en drinkwater teruggeven. Het begint altijd met 1 stap in de goede richting en ik vind dat Retulp grote stappen maakt. Daarnaast top service en kwalitatief product dus ik ben erg tevreden!”

Sabine SwinkelsBedrijf: Rethinking Group

“De missie van Retulp gecombineerd met het mooie design van de flessen zijn een geweldig geschenk voor ons als bedrijf. De missies van onze helden (bedrijven) sluiten aan en dat zorgt voor enthousiaste reacties bij de ontvangers :-)”

Patrick, Jeron & FreekBedrijf: Creating Heroes

“Retulp past goed in ons assortiment, de themosfles is van hoogwaardige kwaliteit en de uitstraling past bij ons bedrijf.”

Margreet MettingBedrijf: Wadapartja

“We hebben de supermooie thermosflessen van Retulp met een mooie Grasnapolsky opdruk verkocht bij de merchandise van het festival. Zo kon ons publiek op een duurzame manier hun koffie drinken tijdens het evenement en hebben ze een supermooi en duurzaam aandenken aan het festival, iets waarmee we graag worden geassocieerd. Het contact met Retulp verliep erg soepel en het product werd supersnel geleverd.”

Mariska BerrevoetsBedrijf: Stichting Grasnapolsky Festivals

“Retulp staat voor mij voor kwaliteit, originaliteit en duurzaamheid.”

Lonneke van SoestBedrijf: Cocosoft

“Win-win situatie: het kunnen bijdragen aan mission indisposable was voor ons even zo belangrijk als onze medewerkers blij maken met een prachtig product!”

Ellis Swinkels-HendriksBedrijf: Foenix Kringloop en reintegratie

“Met Retulp als onderdeel van ons kerstpakket voor de medewerkers hebben we niet alleen de medewerkers beloond met een mooie beker, maar ook nog – heel belangrijk – bijgedragen aan schoon drinkwater.”

Astrid van Rooij Bedrijf: Heerlijkheid Mariënwaerdt

“Het initiatief van Retulp voor een duurzaam product en het doneren van water aan derdewereldlanden was voor Compagnon aanleiding om het product af te nemen. Onze ervaring tot nu toe is zeer positief en willen in de toekomst de drinkflessen blijven afnemen.”

Marius Wiegers Bedrijf: Compagnon

“Mooi product. Fijn persoonlijk contact, flexibel en denken graag met je mee.”

Rosanne WolffBedrijf: Franke